
PROGRAM #SU-w-ak
PROGRAM WSPARCIA SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH #SU-w-ak realizowany jest w ramach programu aktywnego uczestnictwa młodzieży w życiu miasta „Młody Kraków”.
Kto organizuje program ?
Program #SU-w-ak jest finansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków. Realizowany jest przez Wydział Edukacji i Projektów Edukacyjnych UMK.
Operatorem programu jest Fundacja Oświatowa im. ks. Stanisława Konarskiego.
Czym jest program #SU-w-ak ?
Celem programu jest aktywizowanie samorządów uczniowskich, promocja samorządności uczniowskiej w szkołach, finansowe wsparcie działalności samorządów uczniowskich krakowskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz podnoszenie umiejętności organizacyjnych organów samorządów uczniowskich.
Kto może wziąć udział w programie?
W programie mogą wziąć udział samorządy uczniowskie ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych z terenu Gminy Miejskiej Kraków, które zgłoszą chęć uczestnictwa w nim poprzez formularz zgłoszeniowy.
Rekrutacja do programu w edycji 2025/2025:
Zapisy do Programu trwają od 22.09.2025 roku do 27.02.2026 roku poprzez formularz elektroniczny: https://forms.gle/QqoqfDZJKuncehtf7
Program obejmuje m.in. warsztaty, konsultacje oraz konkurs dotacyjny na realizację własnych projektów.
Uwaga! Aby wziąć udział w konkursie dotacyjnym należy wcześniej wypełnić formularz zapisu.
Najważniejsze założenia Programu #SU-w-ak w roku 2025/2026
1. Uczestnicy programu mają możliwość:
a. wziąć udział w 3 konkursach dotacyjnych i zrealizować maksymalnie 5 projektów samorządowych;
b. wziąć udział w spotkaniach konsultacyjnych oraz konsultacjach telefonicznych i e-mailowych z przedstawicielami Fundacji;
c. ubiegania się o wyróżnienie „Lider Samorządności” zgodnie z Regulaminem Wyróżnienia „Lider Samorządności”;
d. opublikowania relacji z podjętych działań w ramach realizacji dofinansowanych projektów samorządowych w Wirtualnej Księdze Dobrych Praktyk;
e. otrzymania materiałów szkoleniowych przeznaczonych zarówno dla członków samorządu uczniowskiego jak i jego opiekuna;
f. przeprowadzenia na swoim terenie akcji promującej samorządność uczniowską m.in. w oparciu o przekazaną przez Fundację broszurę;
g. otrzymania certyfikatu potwierdzającego udział w Programie.
2. W konkursach dotacyjnych brać udział mogą jedynie szkoły podstawowe i ponadpodstawowe (z wyłączeniem szkół dla dorosłych), które zapisały się do Programu Wsparcia Samorządów Uczniowskich #SU-w-ak.
3. Konkurs dotacyjny będzie realizowany osobno dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych w następującym podziale:
Dla szkół podstawowych:
• 01.10.-15.10.2025r. – informacje o konkursie: https://oswiatowa.pijarzy.pl/su-w-ak-i-konkurs-dotacyjny-2025-2026/
• 12.01.-26.01.2026r.
• 02.03.-16.03.2026r.
Dla szkół ponadpodstawowych:
• 01.10.-15.10.2025r. – informacje o konkursie: https://oswiatowa.pijarzy.pl/su-w-ak-i-konkurs-dotacyjny-2025-2026/
• 12.01.-26.01.2026r.
• 02.03.-16.03.2026r.
Dodatkowe tury naboru, o ile będzie taka konieczność, przewidziane są na przełomie listopada i grudnia oraz w kwietniu.
UWAGA! Wnioski dotacyjne na realizację projektów samorządowych składane będą przez formularz elektroniczny (formularz zostanie rozesłany do szkół, które zapiszą się do udziału w programie).
4. Najważniejsze informacje o konkursach dotacyjnych i projektach samorządowych:
a. minimalna kwota dofinansowania na realizację projektu samorządowego wynosi 500,00 zł, a maksymalna 2 500,00 zł;
b. projekty mogą być realizowane od dnia podpisania porozumienia z Fundacją, ale nie wcześniej niż 28.10.2025 r. i trwać mogą nie dłużej niż do 05.06.2026 roku, przy czym te rozpoczynające się w 2025 roku muszą zostać zakończone do 14.12.2025 roku;
c. w każdej edycji konkursu dotacyjnego samorząd uczniowski może złożyć maksymalnie 2 projekty samorządowe;
d. w ciągu roku szkolnego 2025/2026 każda ze szkół może otrzymać nie więcej niż 5 dotacji na realizację 5 projektów samorządowych;
e. projekty muszą aktywizować społecznie uczniów i dotyczyć jednego z następujących obszarów:
– integracja społeczności uczniowskiej;
– integracja i wsparcie uczniów – obcokrajowców;
– edukacja z zakresu praw i obowiązków ucznia;
– promocja postaw obywatelskich i patriotycznych;
– kultura;
– ekologia;
– zdrowy tryb życia;
– promocja przedsiębiorczości;
– działalność charytatywna;
– współpraca ze społecznością lokalną.
f. projekty muszą spełniać następujące założenia:
– są przygotowane wyłącznie z inicjatywy samorządu uczniowskiego, zrealizowane według pomysłu uczniów, z ich znaczącym zaangażowaniem;
– zawierają informacje o zadaniach organów samorządu uczniowskiego oraz uczniów, podczas realizacji projektu;
– mają charakter działań społecznych czynnie angażujących uczniów szkoły;
– nie są zadaniami wynikającymi z rocznego planu pracy szkoły;
– nie są realizowane w ramach istniejących w szkole kół przedmiotowych
i sportowych;
– nie są dofinansowaniem zajęć pozalekcyjnych oraz szkolnych kół przedmiotowych
i sportowych;
– nie są akcjami organizowanymi przez inne podmioty współpracujące ze szkołą, np. organizacje pozarządowe lub młodzieżowe domy kultury;
– nie są także akcjami realizowanymi w ramach innych projektów społecznych;
– nie zostały rozpoczęte wcześniej niż w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie;
– realizowane będą we współpracy z opiekunem samorządu uczniowskiego lub/i innego nauczyciela ;
– nie zawierają opłat od uczestników.
g. przystąpienie do konkursu dotacyjnego przez samorząd uczniowski musi być poparte przez władze szkoły;
5. Łączna suma środków na realizację projektów samorządowych w edycji 2025/2026 wynosi 95 000 zł (35 000 zł w 2025 roku i 48 000 zł w 2026 roku).
6. Co się dzieje po przyznaniu dotacji w konkursie dotacyjnym ?
– podpisywane jest Porozumienie między Fundacją a szkołą, w której określone są wszystkie zasady realizacji projektu samorządowego (wzór znajduje się w dokumentach do pobrania)oraz umowa powierzenia danych;
– wyznaczany jest nauczyciel (np. opiekun samorządu uczniowskiego) oraz przedstawiciel rady samorządu uczniowskiego do bieżącego kontaktu z Fundacją;
– samorząd realizuje projekt samorządowy zgodnie z założeniami zawartymi we wniosku- ewentualne drobne zmiany są możliwe po uzgodnieniu z Fundacją;
– samorząd wydatkuje przyznane środki zgodnie z budżetem zgodnie z zasadami opisanymi w Regulaminie programu;
– samorząd zaprasza przedstawiciela Fundacji na wybrane wydarzenie realizowane w ramach projektu samorządowego;
– samorząd informuje o źródle dotacji;
– samorząd gromadzi dokumentacje fotograficzną, merytoryczną z realizacji projektu samorządowego;
– samorząd składa sprawozdanie z realizacji projektu samorządowego za pomocą formularza elektronicznego.
7. W trakcie realizacji projektów samorządowych młodzież, nauczyciele oraz władze szkoły mogą liczyć na wsparcie ze strony Fundacji.
Dokumenty do pobrania
REGULAMIN_PROGRAMU_#SU_w_ak_2025_2026
ZAŁ_1_WNIOSEK_DOTACYJNY_SUWAK_2025_2026_wzór
ZAŁ_2_FORMULARZ_SPRAWOZDANIA_SUWAK_2025_2026_wzór
Zalacznik_nr_1_do_wniosku- Budżet
ZAŁ_2_FORMULARZ_SPRAWOZDANIA_SUWAK_2025_2026_wzór
Zalacznik_nr_1_do_sprawozdania- Rozliczenie_kosztów
ZAŁ_3_KARTA_OCENY_WNIOSKU_SUWAK_2025_2026_wzór
ZAŁ_4_POROZUMIENIE_SZKOŁA_SUWAK_2025_2026_wzór
ZAŁ_5_PROŚBA_O_ZMIANE_HARMONOGRAMU_BUDŻETU_2025_2026_wzór
ZAŁ_6_REGULAMIN_LIDER_SAMORZ_2025_2026
ZAŁ_1_WNIOSEK_DOTACYJNY_SUWAK_2025_2026_z_komentarzami

Pytania?
Zapraszamy do kontaktu z Fundacją:
• telefonicznego: 12 411 07 95 lub 784 043 896
• e-mail: fundacja.mlodziez@gmail.com
• poprzez aplikacje ZOOM- po wcześniejszym uzgodnieniu e-mailowym.
UWAGA ! Kontakt telefoniczny z Fundacją w kwestiach związanych z Programem jest możliwy od poniedziałku do czwartku w godzinach od 9.30 do 16.00.
